Den første telefon til barnet

Den første telefon til barnet

Hvorfor købe hardware-begrænset telefon fremfor en smartphone med kraftigt indstillet forældrekontrol?

I princippet kan man med en teknisk forståelse godt indstille en smartphone til at være lige så simpel som fx en HMD 105 4G. Problemet er, at det hurtigt skrider: Hvis først bare en forældre åbner op for lidt – Snapchat, YouTube – og så presser børnene på for det samme. Når først nogle har fået adgang, er det svært at gå tilbage. Med hardware-begrænsede telefoner er det anderledes: De kan aldrig mere end det, de er født med. Hvis en gruppe forældre vælger samme model, bliver det lettere at fastholde fælles rammer og undgå konkurrence om "sejere" telefoner og at det hele hurtigt bevæger sig over mod mere snapchat og mere instagram.


Hvornår bør barnet få den første telefon?

Fra hjemmetelefon til gradvist barnets egen telefon

Det kan være en fordel ikke at tænke det som barnets telefon fra start. Brug den som hjemmetelefon i stuen til legeaftaler og giv den kun med på enkelte dage. Så kan barnet gradvist overtage den i det tempo, der passer familien. Dette er også en måde at komme smartphonen i forkøbet og skabe en anden norm i klassen.


Et trin-for-trin scenarie

0. klasse:

  • Tag snakken allerede ved første forældremøde.

  • Gå sammen om at købe HMD 105 4G.

  • Brug den næsten udelukkende som hjemmetelefon det første år – fx til legeaftaler og tryghed ved alene-hjemme.

1. klasse:

  • Flere forældre følger trop.

  • Telefonen kommer med ud få dage om ugen ved behov.

2. klasse:

  • Smartphones begynder typisk at dukke op.

  • En tydelig norm er skabt i klassen med simple telefoner.

  • Nye forældre vælger oftere samme løsning frem for smartphone.

  • Mange forældre begynder at lade barnet bruge telefonen 100% som sin egen telefon.

3. klasse:

  • Smartphones kommer normalt bredt ind på dette tidspunkt.

  • Jeres klasse har allerede en løsning, der virker – og som kan holdes fast i.

Hvis smartphonen først er givet, er det meget svært at gå tilbage – også selvom man som forælder er enig i idéen om simple telefoner.

Derfor:

  1. Kom smartphonen i forkøbet.

  2. Start snakken tidligt og køb samme model.

  3. Brug telefonen først som hjemmetelefon.


Smartwatch vs. simpel telefon

Mange forældre overvejer et smartwatch som første "telefon". Det er bedre end en smartphone – men der er ulemper:

Ulemper ved smartwatch:

  • Samtaler og beskeder foregår i åbent rum – ingen privathed.

  • Sms’er skal indtales højt – fungerer ikke i længden.

  • Man ender ofte med at skulle tilføje en rigtig telefon senere – og her vælger mange en smartphone.

  • Dårlig overgang fra hjemmetelefon til barnets egen.

  • Dyrere og kræver typisk abonnement (fx Xplora).

Fordele ved smartwatch:

- Tracking er indbygget.

- Mindre risiko for at den bliver væk.

- Kan måle barnets aktivitet.

Konklusion: Smartwatch kan fungere kortvarigt, men egner sig sjældent som langsigtet løsning. En simpel telefon giver bedre mulighed for at skabe fælles norm i klassen.


Hvilken simpel telefon bør man vælge?

Det afhænger af, om der allerede er smartphones i klassen.

Hvis ikke:

Vælg HMD 105 4G – uden kamera.

Køb sammen som forældregruppe – det er vigtigere end modelvalget.

Hvis der er smartphones i omløb:

Vælg en lidt sejere model: Nokia 3210, Nokia 235, eller Nokia/HMD 2660.


Bør jeg vælge en telefon med eller uden kamera?

De fleste modeller med kamera har forældrekontrol, hvor kameraet kan låses. Alligevel anbefaler vi at starte uden kamera – det mindsker risiko for, at telefonen bruges til at tage billeder i frikvarterer, hvilket kan påvirke stemningen i klassen.

Vælg f.eks. Nokia 105 2G eller HMD 105 4G – begge uden kamera.

Tilbage til blog

Indsend en kommentar