OM dumbphone

historien bag

 

Hej!

Et lille skriv om historien bag dumbphone-projektet fra Arne som er stifter af dumbphone projektet.

Jeg er færdiguddannet Kaospilot og er 31 år. Jeg bor i Aarhus med min hund Tikko. Min rejse mod en simplere mobil begyndte for 5 år siden, da min smartphone gik i stykker, og jeg nødtvungent skiftede til en mere grundlæggende telefon. 


Dette skifte viste sig at have en større indflydelse, end jeg havde regnet med – jeg følte mig mere til stede, havde mere overskud og oplevede mindre stress og angst.

 
 

Nu var det ikke sådan, at jeg var blevet en totalt stenalder- eller amish-mand af at bruge en dumbphone. Jeg bruger dagligt en iPad til alt det praktiske – basically en meget stor smartphone. Heldigvis er den for stor til min lomme, hvilket gør, at jeg ikke har den med så ofte. 

Jeg opdagede, at mange andre online havde delt lignende positive oplevelser om det midlertidige skifte fra en smartphone til en dumbphone.  Det virkede for mig, som om der her var noget, der faktisk virkelig virkede. 


Der er enormt mange, der oplever, at de ikke selv er tilfredse med deres skærmforbrug, men de ved virkelig ikke, hvad de skal gøre. Og de ting, man kan gøre, virker desværre ikke særlig godt efter min mening.

 

HØJSKOLEN OG EFTERSKOLEN SOM DET PERFEKTE STED AT EKSPERIMENTERE.

Jeg kan huske, at jeg tænkte længe over, om man ikke kunne gøre det nemmere og sjovere at skifte til en dumbphone for en kort periode, for det er virkelig bøvlet at gøre det. 


Det var her, at højskoler og efterskoler blev tydelige for mig som muligvis det perfekte sted til at prøve dette. Det er det på grund af den unikke højskole-/efterskoleboble, hvor eleverne blot skal være til stede i dette ene fællesskab. Det satte gang i det første eksperiment på 30 dage, som endte med at blive en meget større succes, end jeg havde turdet håbe på. Det var på Egmont Højskolen. Der ligger et indslag fra TV2 Østjylland under “Medier” om netop dette eksperiment. 


Herfra har projektet udviklet sig hastigt, og i dag er ambitionen at skabe oplevelsesbaseret digital dannelse på skoler og derudover hjælpe private med at gøre det så nemt som muligt at styre deres skærmforbrug efter deres intentioner. 

Her er dumbphonen blot en del af de redskaber, man kan gøre brug af.



Dumbphone i tal

 
 

+2000
elever

 

+21 
Skole forløb