10-15 dage med dumbphone. Vi tilpasser meget gerne forløbet så det passer ind i jeres skoles tema og værdier.
Denne video er helt tilbage fra starten af Dumbphone projektet. Vi er blevet meget klogere og der er derfor kommet mange forbedringer til forløbet siden da.
Vi arbejder på en ny video!
Hvorfor starter vi med et foredrag?
Foredraget fungerer som en introduktion til eksperimentet. Eleverne kan indledningsvis være skeptiske, men bliver hurtigt engagerede, da de motiverer og udfordrer hinanden. Åben dialog fremmes gennem opfordring til kritiske spørgsmål og overvejelser.
Til sidst så er foredraget vigtigt at have så eleverne får lidt tid til at forberede sig på en tid der bliver mere offline end før.
Alle elever kan vælge en dumbphone i farven grøn, sort eller pink. En stor service vi tilbyder er at vi installere alle elevers telefonnumre/navne i telefonen. Dette sikrer, at samtlige elever er inkluderet fra forløbets start. De behøver ikke bruge tid på at indtaste hinandens numre, og det sikrer at der ikke er nogen der ville opleve at blive spurgt om deres nummer mindre end andre elever - alle har et lige udgangspunkt når alle har alles numre. En elev beskrev det som at få en walkie-talkie til hele skolen. Elever der ikke ønsker at give deres nummer til alle de andre elever kan selvfølgelig frabede sig dettte.
Eleverne anvender deres egne SIM-kort, så de fortsat kan benytte deres personlige telefonnumre.
Eleverne forsegler deres smartphones i dekorative konvolutter og eksperimentets start markeres med et voks-stempel. Denne ceremoni er fyldt med god stemning og summen af spænding blandt eleverne.
PS. Ceremonien er udelukkende en gimmick for at gøre det lidt sjovere for eleverne at aflevere deres smartphones. Vi prøver ikke at skabe nogen teknofobisk kult, der danser rundt om en stor, gammeldags Nokia.
Eleverne får udleveret et dumbphone kit med følgende indhold:
Nu hvor alle på skolen pludselig har den samme telefon, kan det godt blive svært at kende forskel. Derfor har jeg en masse sjove klistermærker med så eleverne kan customize deres dumbphone og derved kende forskel.
Under eksperimentet
I den afsluttende workshop diskuterer eleverne deres erfaringer med at bruge og ikke bruge smartphones. Vi ser på de situationer, hvor en smartphone kunne have været nyttig, og de tidspunkter, hvor dens fravær blev værdsat.
Den afsluttende workshop indeholder øvelser, der hjælper med:
• individuel refleksion.
• at eleverne åbner op og taler med de andre elever om, hvordan det har været i perioden.
• at eleverne finder ting, som de gerne vil tage med fra oplevelsen.
• at eleverne finder på konkrete tiltag/vaneændringer, som de ønsker at implementere i deres hverdag.
Udtalelser fra elever i denne workshop:
“Det overraskede mig at mit behov for sociale medier er forsvundet.”
“Jeg er begyndt at læse igen, nu er jeg klog!”
“Jeg har lært at jeg godt kan undvære min smartphone, at jeg får gjort mere, hvis jeg ikke har den og at jeg brugte den mere end jeg troede.”
“Jeg har været meget mere klar i hovedet. Mit hoved har føltes mere behageligt. Jeg har følt mig mere fri.”
Vores dumbphones er udstyret med kameraer. Til afslutningen medbringer vi Polaroid-printere, så eleverne kan printe nogle af de billeder, de har taget med deres dumbphones.
Vi medbringer en fin opslagstavle til skolen, og hver elev kan som en del af forløbet gratis printe 2 billeder til sig selv og 1 til den fælles opslagstavle til skolen. Efter forløbet vil vi overrække denne opslagstavle til skolen. Hvis en elev ønsker at printe flere til sig selv, koster det indkøbsprisen per billede (5 kr.).
Hvis nogle elever er blevet glade for at bruge en dumbphone og ønsker at fortsætte, tilbyder vi muligheden for at købe én til vores indkøbspris. Dette er en ren service. Vi tjener ikke noget på dette.
Vi har forsøgt at imødekomme forskellige behov ved at lave disse tre forskellige pakkeløsninger. Vi vil gerne gøre forløbet tilgængeligt for så mange skoler som muligt. Derfor har vi lavet særligt sølvforløbet, som er det forløb, hvor I får den laveste pris pr. deltagende elev. Sølvforløbet kræver en anelse mere af jer end guldforløbet, men vi tager jer godt i hånden gennem videoguides.
Ønsker I den helt fulde oplevelse hvor der også er lidt ekstra ting oveni og mindst muligt praktisk arbejde, så er guldforløbet for jer.
(guldforløbet i denne PDF)
Forstander, Nørgaards Højskole
De sidste 13 dage har 100 elever på Nørgaards Højskoles forårshold byttet deres smartphone ud med en gammeldags Nokia.
Dumbphone er digital dannelse i praksis, og det virker meget bedre end alverdens belærende foredrag. Arne taler i øjenhøjde, smitter med sin entusiasme og er omhyggelig med at gøre set-uppet involverende og interessant. Eleverne har kastet sig ud i deres 13 dages askese - og har i høj grad fået øjnene op for, hvilken magt deres smartphone har i hverdagen.
Derudover har Arne styr på alt det tekniske, han kommer med alle telefonerne, står for introduktion og opfølgning, og der har ikke været det mindste besvær undervejs.
Dumbphone giver rigtig god mening på ethvert højskoleophold.
Forstander, Venø Efterskole
Et super godt forløb for vores efterskoleelever - det har virkelig givet stof til eftertanke. Ikke bare snak, handling - super!
Det her forsøg har givet en oplevelse, som vi kan bruge i vores samtale med eleverne om brugen af smartphones.
Forstander, Ollerup Efterskole
Vi har haft besøg af
Arne og forløbet har på alle måder været givende ind i vores skolehverdag. Arne
har styr på det tekniske og gennemtænkt konceptet med sans for æstetik og
ritualer. Han har en fantastisk energi og tilgang til eleverne. Han oplyser,
men uden moralske pegefingre, hvilket har skabt et stort engagement omkring
eksperimentet.
Dumbphoneforløbet har både undervejs og efterfølgende
givet næring til samtalerne om skærme i undervisning og samvær. Det har på ret
imponerende vis skabt refleksioner hos os alle omkring vores eget forhold til
telefonen, og mit indtryk er at vi alle har draget personlige konsekvenser af
det, uanset om det er fortsat brug af dumbphone, eller om det er mere bevidst
brug af vores smartphones.
Vi kan kun anbefale alle skoler, at få besøg af Arne!
Lærer, Hadsten Højskole
I efteråret 2022 gennemførte 70 elever fra Hadsten Højskole eksperimentet, hvor de byttede deres smartphones ud med en dumbphone. Vi havde stor succes med forløbet. Både oplæg fra Arne, seancen hvor elevernes smartphones blev låst inde, selve forløbet og afrundingen fungerede enormt godt. Det var en god samlet pakke, og Arne var meget velforberedt til forløbet på højskolen.
Undervejs havde både elever og lærere flere aha-oplevelser, og samlet var vi enige om, at det var godt at sætte fokus på brugen af smartphones. Eleverne oplevede at få mere ejerskab over deres tid med og uden telefon.
Vi vil klart anbefale eksperimentet til andre højskoler, og vi har selv besluttet at gentage forløbet i 2023.
Ophavsret © Dumbphone.dk