Jeg tilpasser meget gerne forløbet så det passer ind i jeres semester, tema og værdier.
Ring mig endelig op hvis i har spørgsmål.
Nummeret til min dumbphone er:
Eller send en mail:
Jeg holder også dette foredrag for at hype eleverne op til eksperimentet. Her kan jeg godt lide at bruge humor, ligesom i videoen nedenfor.
Jeg installerer alle elevernes navne og telefonnumre på alle dumbphones. Eleverne har derved direkte kontakt med alle deres venner lige fra de skifter fra smartphone til dumbphone. En elev beskrev det som at få en walkie talkie til hele skolen.
Eleverne forsegler deres smartphone i en flot konvolut med gammeldags voks de varmer over små blus. Derefter skriver de navn på konvolutten med blæk og fyldepen. Jeg plejer altid at kunne overtale at mindst 75% af eleverne frivilligt deltager i dette forløb, hvilket bidrager til en markant kulturforandring på skolen. For eksempel, på Ollerup Efterskole deltog 95 ud af 113 elever. Der plejer at komme en rigtig fin positiv FOMO(fear of missing out) hvor eleverne ser der som en oplevelse som de ikke vil gå glip af.
Nu hvor alle på skolen pludselig har den samme telefon, kan det godt blive svært at kende forskel. Derfor har jeg en masse sjove klistermærker med så eleverne kan customize deres dumbphone og derved kende forskel.
Efter 10-15 dage holder jeg en afsluttende workshop, hvor eleverne reflekterer og snakker med hinanden om, hvad de har lært af denne oplevelse.
Eleverne kan købe dumbphones til indkøbspris:
Til aller sidst får eleverne mulighed for at købe den dumbphone, de har haft til en pris, som jeg ikke tjener en krone på. Prisen er den samme som den indkøbspris jeg køber telefonerne ind til.
- På Ollerup efterskole købte 27 ud af 95 elever en dumbphone efter forløbet.
De sidste 13 dage har 100 elever på Nørgaards Højskoles forårshold byttet deres smartphone ud med en gammeldags Nokia.
Dumbphone er digital dannelse i praksis, og det virker meget bedre end alverdens belærende foredrag. Arne taler i øjenhøjde, smitter med sin entusiasme og er omhyggelig med at gøre set-uppet involverende og interessant. Eleverne har kastet sig ud i deres 13 dages askese - og har i høj grad fået øjnene op for, hvilken magt deres smartphone har i hverdagen.
Derudover har Arne styr på alt det tekniske, han kommer med alle telefonerne, står for introduktion og opfølgning, og der har ikke været det mindste besvær undervejs.
Dumbphone giver rigtig god mening på ethvert højskoleophold.
Et super godt forløb for vores efterskoleelver - det har virkelig givet stof til eftertanke. Ikke bare snak, handling - super! Det her forsøg har givet en oplevelse, som vi kan bruge i vores samtale med eleverne om brugen af smartphones.
Vi har haft besøg af
Arne og forløbet har på alle måder været givende ind i vores skolehverdag. Arne
har styr på det tekniske og gennemtænkt konceptet med sans for æstetik og
ritualer. Han har en fantastisk energi og tilgang til eleverne. Han oplyser,
men uden moralske pegefingre, hvilket har skabt et stort engagement omkring
eksperimentet.
Dumbphoneforløbet har både undervejs og efterfølgende
givet næring til samtalerne om skærme i undervisning og samvær. Det har på ret
imponerende vis skabt refleksioner hos os alle omkring vores eget forhold til
telefonen, og mit indtryk er at vi alle har draget personlige konsekvenser af
det, uanset om det er fortsat brug af dumbphone, eller om det er mere bevidst
brug af vores smartphones.
Vi kan kun anbefale alle skoler, at få besøg af Arne!
I efteråret 2022 gennemførte 70 elever fra Hadsten Højskole eksperimentet, hvor de byttede deres smartphones ud med en dumbphone. Vi havde stor succes med forløbet. Både oplæg fra Arne, seancen hvor elevernes smartphones blev låst inde, selve forløbet og afrundingen fungerede enormt godt. Det var en god samlet pakke, og Arne var meget velforberedt til forløbet på højskolen.
Undervejs havde både elever og lærere flere aha-oplevelser, og samlet var vi enige om, at det var godt at sætte fokus på brugen af smartphones. Eleverne oplevede at få mere ejerskab over deres tid med og uden telefon.
Vi vil klart anbefale eksperimentet til andre højskoler, og vi har selv besluttet at gentage forløbet i 2023.